Skip to main content

Maak het ze niet te makkelijk

Oplichters worden steeds slimmer. Ze verzinnen steeds weer nieuwe manieren om mensen op te lichten. Ook corona levert nieuwe methodes op. 

De babbeltruc
Bij een babbeltruc gebruiken oplichters smoezen of doen ze zich als iemand anders voor om u op te
lichten. Dit is een vorm van oplichting die in vele vormen voorkomt. Oplichters komen vaak
betrouwbaar over. Ze bellen bij u aan of spreken u op straat aan.
De meest bekende is de oplichter die bij u aanbelt en met een smoes probeert binnen te komen. Het
kan zijn dat ze graag gebruik maken van uw toilet of een glaasje water vragen. Ook kan de oplichter
zich voordoen als iemand anders. Bijvoorbeeld zogenaamd namens de bank, als monteur of iemand
van de thuiszorg. Vaak zijn ze met z’n tweeën, zodat de één u kan afleiden en de ander de diefstal
kan plegen.
Ook proberen oplichters mensen aan de deur te laten pinnen. Als ze de pincode af kunnen kijken en
u vervolgens van uw pas kunnen beroven, halen ze zoveel mogelijk geld van uw rekening. Ze
gebruiken als smoes dat ze een pakketje voor u hebben en dat de bezorgkosten nog betaald moeten
worden. Sluit altijd de deur als u binnen iets gaat halen, laat een onbekende nooit zomaar binnen en vraag om
legitimatie.

Meekijken met pinnen
Let goed op als u pint. Criminelen proberen over uw schouder mee te kijken om te zien welke
pincode u intoetst. Bijvoorbeeld bij de kassa in de winkel of door vlak achter u te gaan staan bij een
geldautomaat. Als ze vervolgens ook uw pinpas afhandig kunnen maken, bijvoorbeeld met behulp
van een babbeltruc of door zakkenrollerij, halen ze zoveel mogelijk geld van uw rekening. Het is
belangrijk dat u zich niet laat afleiden tijdens het pinnen. Bovendien is het slim om zoveel mogelijk
contactloos te betalen en een daglimiet in te stellen om het pinnen met uw pas te beperken.

Spoofing
Bij spoofing wordt er een trucje gebruikt om een andere identiteit aan te nemen. Spoofing betekent
letterlijk ‘nabootsen’.
De oplichter kan zich telefonisch voordoen als iemand van uw bank. Het telefoonnummer
manipuleert hij, waardoor ook daadwerkelijk het telefoonnummer van de bank op uw telefoon
verschijnt. De oplichter zegt dat er wat mis is met uw betaalrekening of bankaccount en vraagt u om
geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan de oplichter
vragen om privégegevens of inloggegevens.

De oplichter kan zich ook voordoen als medewerker van andere belangrijke organisaties of als
medewerker van een helpdesk. Zij proberen u te overtuigen om direct geld over te maken of ze
proberen belangrijke informatie bij u los te krijgen zoals uw inloggegevens, pincodes of
beveiligingscodes. Soms wordt zelfs gevraagd om direct toegang te geven tot uw computer.
LET OP: Banken en andere organisaties zullen NOOIT om dit soort informatie/persoonlijke
inloggegevens vragen.

Phishing, eerst checken dan klikken
Phishing (letterlijk: ‘hengelen’) is een manier van oplichting om gegevens te achterhalen en
vervolgens geld afhandig te maken.
In een e-mail of sms wordt gevraagd om te klikken op een link. De link leidt naar een valse website
die sprekend lijkt op de echte website van bijvoorbeeld uw bank. Op de website wordt gevraagd om
uw gegevens in te vullen of in te loggen. Op deze manier proberen internetcriminelen toegang te
krijgen tot uw computer of persoonlijke gegevens. Ook wordt soms gevraagd om direct geld over te
maken. Via deze valse berichten proberen internetcriminelen aan uw geld te komen. Daarom eerst
checken, dan klikken.
Gaat het om geld? Gaat het om belangrijke gegevens? Is er haast bij? Let op! Criminelen laten het
lijken alsof iets heel urgent is. Een echte bank zal u nooit vragen om uw wachtwoord en pincode of
om in te loggen via een link. Twijfelt u? Bel dan de organisatie waar het om gaat, zoek daarvoor zelf
het telefoonnummer op. Gebruik niet het telefoonnummer uit de e-mail, want deze kan nep zijn.

Geld vragen via WhatsApp
Bij hulpvraagfraude doet een oplichter zich bijvoorbeeld via Whatsapp of sms voor als een bekende
en vraagt u daarin om geld. Het lijkt dan net of het berichtje van uw (klein)zoon, (klein)dochter,
vriend of vriendin komt. Vaak begint het met een berichtje dat ‘de bekende’ een nieuw
telefoonnummer heeft. Daarna volgt al snel het bericht dat diegene in de problemen zit. Aan u wordt
gevraagd om hem of haar snel te helpen door geld over te maken of te klikken op een betaalverzoek.
Ook vragen criminelen soms zelfs om geld via het Whatsapp-account van degene die je kent.
Vertrouw een bericht met een verzoek om geld daarom niet zomaar.
Maak nooit geld over zonder dat u diegene daadwerkelijk heeft gesproken. Controleer ook altijd het
rekeningnummer. Daarnaast kunt u om te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van uw
WhatsApp-account een tweestapsverificatie instellen.

Bent u toch slachtoffer geworden? Doe dan altijd aangifte of maak een melding bij de politie. Bel 0900-8844 (politie) wanneer u slachtoffer bent of wanneer er bij u een poging tot oplichting is gedaan. Bel direct 112 wanneer de oplichter nog in de buurt is.
Voor tips om te voorkomen dat u slachtoffer wordt kijk op: www.veiligbankieren.nl,
www.veiliginternetten.nl en www.fraudehelpdesk.nl