Gennepse basisscholen werken aan Global Goals 2030
In de periode van maandag 7 maart t/m donderdag 14 april gaan de kinderen van 5 basisscholen uit de gemeente Gennep, S.O. en V.S.O. Mikado en SBO De Piramide zich bezighouden met de global goals 2030. In het kader van Gennep4globalgoals van de gemeente Gennep gaan honderden jongeren zich verdiepen in de 17 werelddoelen van de Verenigde Naties voor een eerlijkere en duurzamere wereld. In Gennep én daarbuiten. Directe aanleiding voor de vele activiteiten is het 25-jarig bestaan van de stedenband tussen Gennep en San Pedro de Lóvago, partnerstad in Nicaragua.
Stichting GESP onderhoudt, in opdracht van de gemeente Gennep, de stedenband met de stad San Pedro de Lóvago in Nicaragua. Het maakt dat de internationale dimensie van de werelddoelen vorm en inhoud krijgt aan de hand van de samenwerking met San Pedro de Lóvago. Kinderen en jongeren in Gennep maken kennis met het leven in San Pedro de Lóvago.
De basisscholen, Stichting GESP, Gennep doet mee, en gemeente Gennep hebben, in samenwerking met het Landelijk Beraad Stedenbanden Nederland-Nicaragua (LBSNN), hiertoe een gevarieerd pakket aan activiteiten ontwikkeld. LBSNN zet in dit project de Nicaraguaanse muurschilder Manuel de Jesus Alaniz Gamez, haar Mobiel Inleefatelier Nicaragua (een dorpsplein), fotokiosk en storyteller Gerard Sonnemans in. Met als uitgangspunt: "Wat ik gehoord heb, weet ik. Wat ik gezien heb, onthoud ik. Maar wat ik gedaan heb, begrijp ik."
Gennep doet mee en stichting GESP hebben lespakketten gemaakt. Ook gaan groepen jongeren naar het Wereldpaviljoen in Steyl. Water is een van de thema’s, dat veel aandacht krijgt in de stedenband tussen Gennep en San Pedro de Lóvago. Zeker in de gemeenschappen in het buitengebied van San Pedro de Lóvago moet water van vaak kilometers ver worden opgehaald. Met de ondersteuning van Stichting GESP heeft de plaatselijke bevolking nu zelf waterleidingen aan kunnen leggen.Schoon water uit de kraan is dus niet vanzelfsprekend. Dat gaan de kinderen ervaren.
De groepen 7 en 8 krijgen een gastdocent op bezoek van Watermaatschappij Limburg (WML) en van het Waterbedrijf Limburg (WBL). Zij leggen de kinderen uit hoe belangrijk schoon water is en wat er gebeurt met het afvalwater.Storyteller Gerard Sonnemans zal de kinderen van groep 1 t/m 8 een inkijkje geven in het leven van kinderen in San Pedro de Lóvago aan de hand van hun leeftijdsgenootjes Rosa en Sergio. In het Inleefatelier spelen de leerlingen ieder een rol in een heus Nicaraguaans dorp. Zo kunnen ze een micro-krediet aanvragen bij een bank, naar school om Spaans te leren, werken in een bonenbedrijf of de rol van burgemeester, stadsjournalist of schoenpoetser spelen. In het Mobiel Inleefatelier leren ze hoe het leven in een ontwikkelingsland als Nicaragua is. Ook gaan de leerlingen met hun prioritaire Global Goal op de foto.
Samen met de Nicaraguaanse kunstenaar Manuel de Jesus Alaniz Gamez, maken de leerlingen van SO Mikado, VSO Mikado en De Brink ieder een schildering op panelen. Input zijn de tekeningen die de leerlingen hebben gemaakt met hun dromen en gedachten bij een eerlijkere en duurzamere wereld in 2030. Hún toekomst!Iedere week op vrijdag worden de muurschilderingen onthuld: Vrijdag 11 maart op SO Mikado wordt de eerste onthuld. Daarna op vrijdag 18 maart op VSO Mikado de volgende en vrijdag 25 maart op De Brink de laatste.
Sommige groepen 5 en 6 gaan met de bus naar het Wereldpaviljoen in Steyl, waar ze het wonen, werken en het wel of niet naar school gaan aan den lijve kunnen ervaren.Ter afsluiting van het project is er op donderdag 14 april een gezamenlijke FIËSTA voor alle kinderen, hun ouders en verdere belangstellenden. Kinderen kunnen dan deelnemen aan verschillende workshops. Met professionele leerkrachten beeldende vorming is er op school gewerkt met kosteloos materiaal. Ouders kunnen dit werk op 14 april kopen, waarbij de opbrengst naar GESP zal gaan, zodat zij nog meer projecten in San Pedro de Lóvago kunnen ondersteunen. Ook zal er een modeshow plaatsvinden door kinderen van groep 7 en 8 en VSO Mikado. Opnieuw van kosteloos materiaal.
De kinderen maken door middel van dit project actief kennis met de 17 werelddoelen van de Verenigde Naties. Ze gaan zich oriënteren op zichzelf en de wereld om hen heen, waarbij respect, tolerantie en met een open houding nieuwsgierig zijn naar andere culturen belangrijke waarden zijn.